Autor Wątek: Montaż grzanych manetek OXFORD w TEX  (Przeczytany 3153 razy)

Offline Lukerson

  • Klakier
  • ***
  • Wiadomości: 234
  • Opinia +0/-0
  • Jadąc tędy omijasz tamtędy.
    • Forum Triumph
  • Motocykl: 1200 Explorer Xc
  • Miejscowość: Warszawa
Montaż grzanych manetek OXFORD w TEX
« dnia: 01 Marzec 2017, 15:36:40 »
Kiedyś sam szukałem (pewnie jak zawsze źle i mało skutecznie), ale nie znalazłem - więc zrobiłem sam :)
A że jestem typem dłubacza i staram się sobie radzić we własnym zakresie, postanowiłem kupić i zamontować grzane manetki Oxford we swoim Internet Explorerze.  0o0

Jak wiecie manetki grzane tzw. OEM są montowane na zasadzie plug & play i sporo TEX'ów już z nimi wyjeżdża z salonu - nie mój. Co dziwne jest, bo to wersja XC, a przyżydzili na hot gripach...no cóż.

Tak czy inaczej manetki Oxford Touring V8 Premium to koszt ~170zł i uwierzcie - w tej sferze nie ma co szukać dalej. Miałem je w Transalpie, mają je moi kumple i ten diwajs na prawdę robi robotę :) Poszczególne modele (Touring, Sport i Adventure) różnią się fakturą oraz długością gumy - przy czym mi najbardziej podchodzi właśnie Touring, bo jest pomiędzy pozostałymi. Nie za agresywna, nie za płaska. Dopiero później okazało się że mogłaby być nieco dłuższa...



No to lecimy :)

Montaż zacząłem od teoretycznie trudniejszej manetki prawej - bo na niej osadzony jest rolgaz, który w dodatku jest "ride by wire", czyli jest nieco delikatniejszy niż jego konwencjonalny odpowiednik (głównie przez potencjometr, który się tam znajduje).
Po zdjęciu handbaru (2 śruby), zabrałem się za zdjęcie gumy - podważyłem ją nieco (nie jest przyklejona) i oczywiście jak się spodziewałem, sam plastik rolgazu ma duże wypustki (pierścienie), które trzymają to wszystko w kupie aby się nie suwało.

Standardowa średnica rolgazu jest dokładnie taka sama, jak średnica manetki prawej (pasuje na kieryszkę 22mm).
Postanowiłem założyć grzaną manetkę na ten plastik! >:D

Do tego trzeba wyjąć rolgaz. Rozkręcamy sterownik z przyciskami, w którym jest potencjometr (3 śruby) i nieco go rozchylamy. Rolgaz wychodzi delikatnie, bez żadnego szarpania w jednym konkretnym ustawieniu manetki (otwory się nakładają i się zsuwa bezproblemowo).

Sam plastik należy poddać obróbce :) Jeśli macie do dyspozycji tokarkę to rewelacja - potrwa to mniej więcej 5 minut. Tokarki niestety jeszcze nie posiadam, więc zrobiłem ją sobie sam  ^-^
- Wiertarka
- równy pręt metalowy
- na pręcie guma
- na gumę naciśnięta manetka (musi się równo kręcić i nie powinna "bić")

Przed odpaleniem tej la machina magnifica zdjąłem nożem ile się dało tych pierścieni. Cel jest taki, aby to był równy i goły plastik. A jest on twardy, więc uwaga na palce ;)

Jak już było "jako tako", no to dawaj szlifować  o/"

"Tokarka" w imadełko, a na manetkę początkowo traktowałem pilnikiem do drewna o średniej gradacji. Jak zebrał to, czego nóż nie dał rady - poszedł papier ścierny 160 i przez kilka minut powstała gładka rączka bez śladów wypustek i plastikowych pierścieni.

Szybko się jednak okazało, że po zdjęciu wystających elementów, manetka ma dokładnie taką samą średnicę jak ta Oxfordowska. Nic to! ;) Jeszcze parę minut papierkiem ściernym i po zdjęciu ~0,7mm z powierzchni, udało się uzyskać średnicę na tyle idealną, że po pierwsze zmieściła się do grzańca - a po drugie weszła na tyle sztywno i ciasno, że nie ma mowy o żadnym ruchu czy uślizgu  8)
Procedura założenia tego wszystkiego z powrotem opisana powyżej - z tym że stosowana przez inwersję - i mamy rolgaz obsztalowany!




Lewa manetka to już proforma:
- zdjąć handbar (2 śruby)
- odkręcić śrubkę trzymającą manetkę z kierownicą (od spodu)
- złazi bez problemu.
- nałożyć grzanego Oxforda
- zastosować klej (jest w komplecie Super Glue, acz ja wybrałem poxipol w na prawdę niewielkiej ilości)
- zmontować handbar.
Lewa manetka obsztalowana :)

Niestety jest też ona o jakiś 1cm krótsza od OEMowskiej, ale prawdę rzekłszy nie zamierzam nic z tym robić, bo wygląda jak dla mnie akceptowalnie. Można się bawić w jakieś tuleje czy inne maskowanie - ja zostawiam jak jest.



Sterownik:

Ja zamontowałem pod lusterkiem - blaszka jest w komplecie, jedynie trochę ją wygiąłem ręcznie i dociąłem diaxem, aby aż tyle nie wystawała. Otwór też trzeba powiększyć wiertareczką, bo trzpień lusterka jest większy.
Poszło u mnie na lewą stronę.






Elektryka:

Tu technologii NASA i Pentagonu nie znajdziecie - schemat jest prosty, a inżynierowie z Triumpha dodatkowo pomogli z instalacją elektryczną.



Na szczęście w TEX jest poprowadzona zacna instalacja pod manetki - czy je masz czy nie - końcóweczka jawi się pod prawym boczkiem i gotowa jest na przyjęcie wtyczki od sterownika ;)

Aby się do niej dostać należy:
- Zdjąć gmole (jeśli masz)
- odkręcić znaczek Triumph na prawym plastiku
- Pod nim odkręcić widoczne śruby
- odkręcić osłonę baku (w sumie chyba 5 śrub na dole i na górze - nie obejdzie się też bez zdjęcia tego czarnego plastiku/osłony z przodu, przy chłodnicy)
- zdjąć cały plastik

Wtyczka znajduje się pod bakiem, na prawym boku ramy - bliżej siedzenia. Jest przypięta do ramy, ale można ją z tego zapięcia wysunąć w razie czego. To końcówka żeńska i jest zaślepiona dwoma gumkami.



Tu z resztą znajduje się cała instrukcja dobrania się do niej:

You are not allowed to view links. Register or Login

Wtyczka wygląda tak:



Męską końcówkę (a w zasadzie cały komplet) kupicie np. tu lub na allnegro:
You are not allowed to view links. Register or Login
To złącze tzw. Econoseal - w Waszym TEX jest użyte w wielu miejscach.

Kabel od sterownika manetek należy obciąć i zarobić końcówkę Econoseal męską - pod bakiem jest żeńska.
ja obciąłem też i bezpiecznik, jako iż instalacja posiada własny, dodatkowo jest na przekaźniku.

Wszystkie 3 przewody trzeba sobie dobrze poukładać - wiadomo - pokręcić kierownica czy nic się nie tnie itd, a potem puścić pod plastikami i bakiem do tej wtyczki.

Plastiki poskładać - bo to w zasadzie koniec misji :)

Dodatkowo z detalingu to zabezpieczyłem sobie wtyczki łączące manetki ze sterownikiem, wkładając je w duże termokurcze. Nie będą się przecierać.

Działa, jest super, a grzanie na 100% jest wręcz nie do wytrzymania  :))



Podsumowując:
Trudność projektu: 4/10
Koszt całkowity: ~200zł
Czas wdrożenia: ~1,5h

Aha - bojąc się trochę rezania moich oryginalnych manetek, kupiłem drugie na allegro (89zł + przesyłka). Zwyczajnie nie chciałem czegoś zwalić i zostać bez rolgazu ;) Teraz już wiem że niepotrzebnie. W razie czego, gdyby ktoś się szarpnął i coś poszło nie tak - mam zapasową prawą manetkę awaryjną :)

Powodzenia.
« Ostatnia zmiana: 02 Marzec 2017, 09:18:44 wysłana przez Lukerson »
Triumph Tiger Explorer 1200 XC
Trzeba natychmiast żyć. Jest później niż się wydaje!

Offline Wicher

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 1 011
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: inny motocykl
  • Miejscowość: Ruda Śląska
Odp: Montaż grzanych manetek OXFORD w TEX
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Marzec 2017, 19:12:29 »
Full profeska;)
Niech służą jak najlepiej:)
Nie puszczone bąki wędrują do mózgu, a stąd biorą się posrane pomysły...

Offline Lukerson

  • Klakier
  • ***
  • Wiadomości: 234
  • Opinia +0/-0
  • Jadąc tędy omijasz tamtędy.
    • Forum Triumph
  • Motocykl: 1200 Explorer Xc
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Montaż grzanych manetek OXFORD w TEX
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Marzec 2017, 19:53:08 »
No wiem ze to brzmi jak opowiesc "Janusza mechaniki" (hmm i moze nia jest?) ale teraz juz wiem ze nie ma innego sposobu przez ten rolgaz.  Jest specyficzny i jesli ktos chce miec Oxfordy, ktore sa #1 w tej dziedzinie - to trzeba dlubac :) inaczej ni wuja nie podejdzie.
W kazdym razie warto.
A efekt? Gdybyscie zobaczyli w realu (albo Lidlu) to gwarantuje ze zaden by nie podejrzewal jaka rzezba za tym stoi ;)
Triumph Tiger Explorer 1200 XC
Trzeba natychmiast żyć. Jest później niż się wydaje!

Offline jacoos

  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 18
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 1200 Explorer
  • Miejscowość: wawa
Odp: Montaż grzanych manetek OXFORD w TEX
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Marzec 2017, 20:12:33 »
Ja tez mam takie manetki, działają bardzo dobrze, tylko podpiąłem bezpośrednio pod aku. Po twojej relacji zastanawiam sie czy nie przepiąć  ich pod to gniazdko. Zdarzyło mi sie zapomnieć je wyłączyć.

Offline Lukerson

  • Klakier
  • ***
  • Wiadomości: 234
  • Opinia +0/-0
  • Jadąc tędy omijasz tamtędy.
    • Forum Triumph
  • Motocykl: 1200 Explorer Xc
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Montaż grzanych manetek OXFORD w TEX
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Marzec 2017, 20:53:21 »
A jak rozwiazales kwestie rolgazu?
Triumph Tiger Explorer 1200 XC
Trzeba natychmiast żyć. Jest później niż się wydaje!

Offline jacoos

  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 18
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 1200 Explorer
  • Miejscowość: wawa
Odp: Montaż grzanych manetek OXFORD w TEX
« Odpowiedź #5 dnia: 02 Marzec 2017, 08:57:33 »
Poradziłem sobie bez zdejmowania rolgazu. Te wypustki w plastikowym elemencie rolgazu ściąłem nożem, pozostałości przeszlifowałem dremelem. Wydaje mi się, że operacja założenia prawej manetki nie trwała dłużej niż godzinę.

W pierwszym poście napisałeś, że "Poszczególne modele (Touring, Sport i Adventure) różnią się wyłącznie fakturą - przy czym mi najbardziej podchodzi właśnie Touring, bo jest pomiędzy pozostałymi. Nie za agresywna, nie za płaska."
chyba to nie jest prawda, gdyż różnią się również długością. Ja jak kupowałem swoje to zdjąłem najpierw oryginalną gumę, i kupiłem o najbardziej zbliżonej długości.

Pozdrawiam

Offline Lukerson

  • Klakier
  • ***
  • Wiadomości: 234
  • Opinia +0/-0
  • Jadąc tędy omijasz tamtędy.
    • Forum Triumph
  • Motocykl: 1200 Explorer Xc
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Montaż grzanych manetek OXFORD w TEX
« Odpowiedź #6 dnia: 02 Marzec 2017, 09:21:41 »
A no widzisz :) Dremel jest alternatywą zaiste. Ale to zdrowo musiałeś zdjąć tej wierzchniej warstwy.

Co do długości to oczywiście masz rację - sprawdziłem i faktycznie poszczególne modele różnią się nieco. Cenna uwaga - dla mnie post factum ;)

Triumph Tiger Explorer 1200 XC
Trzeba natychmiast żyć. Jest później niż się wydaje!

Offline kamil

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 811
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: inny motocykl
  • Miejscowość: Płock
Odp: Montaż grzanych manetek OXFORD w TEX
« Odpowiedź #7 dnia: 02 Marzec 2017, 13:54:40 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Ja tez mam takie manetki, działają bardzo dobrze, tylko podpiąłem bezpośrednio pod aku. Po twojej relacji zastanawiam sie czy nie przepiąć  ich pod to gniazdko. Zdarzyło mi sie zapomnieć je wyłączyć.

Te wersje same się rozłączą po pewnym czasie uniemożliwiając rozładowanie akumulatora.

Lukerson - świetny materiał dla potomnych.

Offline Lukerson

  • Klakier
  • ***
  • Wiadomości: 234
  • Opinia +0/-0
  • Jadąc tędy omijasz tamtędy.
    • Forum Triumph
  • Motocykl: 1200 Explorer Xc
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Montaż grzanych manetek OXFORD w TEX
« Odpowiedź #8 dnia: 02 Marzec 2017, 14:45:15 »
Cytuj

Te wersje same się rozłączą po pewnym czasie uniemożliwiając rozładowanie akumulatora.


Tak.
Oxford ma takie zabezpieczenie wbudowane. Tak samo jak nie włączysz ich, jak będzie za mało dżusu w akumulatorze :)

Instalacja Triumphowska jest też po zapłonie - jeśli się do niej wpiąć, to manetki włączysz dopiero na odpalonym silniku.
Triumph Tiger Explorer 1200 XC
Trzeba natychmiast żyć. Jest później niż się wydaje!

Offline marek_w

  • Top Cat
  • ****
  • Wiadomości: 339
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 1050/Sport
  • Miejscowość: Olsztyn
Odp: Montaż grzanych manetek OXFORD w TEX
« Odpowiedź #9 dnia: 03 Marzec 2017, 19:52:51 »
Nie ten dział ale tak sie zastanawiałem czy taka kostka do manetek jest i w 1050? Ale tym z 2009

Offline redbaron

  • Top Cat
  • ****
  • Wiadomości: 299
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 885(i)
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Montaż grzanych manetek OXFORD w TEX
« Odpowiedź #10 dnia: 06 Marzec 2017, 10:10:09 »
A można było szybciej, taniej i bez skrobania  o/^:

You are not allowed to view links. Register or Login


Offline Lukerson

  • Klakier
  • ***
  • Wiadomości: 234
  • Opinia +0/-0
  • Jadąc tędy omijasz tamtędy.
    • Forum Triumph
  • Motocykl: 1200 Explorer Xc
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Montaż grzanych manetek OXFORD w TEX
« Odpowiedź #11 dnia: 06 Marzec 2017, 10:54:36 »
Hehe no tak. Nie od dzisiaj wiadomo, ze tanio to na 100% dobrze :P

Juz widze jak fajnie by sie ta mata grzewcza owijalo ten rolgaz :)
Triumph Tiger Explorer 1200 XC
Trzeba natychmiast żyć. Jest później niż się wydaje!