Autor Wątek: Czerwiec 2017 NORDKAPP  (Przeczytany 3358 razy)

Offline Jaro

  • Klakier
  • ***
  • Wiadomości: 204
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 1200 Explorer Xc
  • Miejscowość: Łaziska Górne
Czerwiec 2017 NORDKAPP
« dnia: 14 Maj 2017, 12:29:27 »
Stało się  o/"

Po paru latach proszenia Magdy o^ zgodziła się :D jedziemy na Nordkapp >:D

Wyjazd planowany jest na połowę czerwca więc zaczynamy przygotowania :)

Plan prosty. Fiordami do góry bo będzie przyjemniej. Jak już dojedziemy to wyjścia nie będzie i wrócić będziemy musieli niezależnie od nastrojów ;)

Pogodę zamówiłem już w Medziugorie ;) ale trasę dopiero planuję więc sugestie i podpowiedzi mile widziane :)

Offline intruz

  • Top Cat
  • ****
  • Wiadomości: 300
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 800 XC/XCx
  • Miejscowość: Lębork
Odp: Czerwiec 2017 NORDKAPP
« Odpowiedź #1 dnia: 15 Maj 2017, 21:18:51 »
Ja jeszcze nie byłem...ale to jak dla mnie jedne z ciekawszych opracowanych tras i zarazem relacji z praktycznymi wskazówkami:

You are not allowed to view links. Register or Login

You are not allowed to view links. Register or Login

Zyczę przyjemnej lektury, super podróży i dobrej pogody... :)
« Ostatnia zmiana: 15 Maj 2017, 21:24:00 wysłana przez intruz »
LS 650 > VS1400 > XL1200C > FLSTN > WR250R > XT660R > TT 800 XCx > AJP PR7 & AT 1100 DCT

Offline Stubin

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 668
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: inny motocykl
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Czerwiec 2017 NORDKAPP
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Maj 2017, 11:37:54 »
Byłem w 2008 tylko ja leciałem trasę non-stop Warszawa - Nordkapp - Warszawa przez Jyvaskyla (200km na północ od Helsinek) gdzie zrzuciłem cały zbędny balast i ostatnie 1300 km "atakowałem" tylko z narzędziami, kanistrem z paliwem i suchym prowiantem (z niezastąpioną polską kiełbasą myśliwską na czele)  ;)

Pokonanie całej trasy (ok. 5300-5500km) zajęło mi 5 dni i jedną noc (ostatniego dnia jechałem non-stop do Polski bez zatrzymywania się na nocleg). Generalnie jechałem tylko za dnia, bo w nocy bardziej  temperatura uniemożliwiała jazdę (był początek października). Nie wiem czy to będą dobre rady, ale kilka wskazówek z autopsji i słyszenia od Finów i Norwegów mogę Ci napisać. Na ile będą przydatne i aktualne to musisz już sam ocenić.

1. Uważaj na renifery i łosie. Szczególnie w ciepłe dni lubią wychodzić na drogi. W Finlandii największy odsetek ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych jest spowodowany właśnie przez te zwierzaki. Szczególnie przez łosie które ważą powyżej tony. Dodatkowo "milutkie" renifery są nieprzewidywalne. Sam mijając jednego z nich zostałem zaatakowany i zepchnięty do rowu co skończyło się wywrotką Tygrysa do góry łapami i musiałem prosić o pomoc przejeżdżającego kierowcę, bo sam nie dałem rady wyciągnąć moto z rowu. Także czuj respekt przed zwierzyną. Lepiej poczekać parę minut niż potem mieć problemy.

You are not allowed to view links. Register or Login

2. Uważaj na Policję, radary, nieoznakowane radiowozy i ograniczenia prędkości. Mandaty są bardzo wysokie, a system ich naliczania jest zdecydowany bardziej restrykcyjny niż w Polsce. Przekroczenia prędkości są liczone procentowo, a nie normalnie jak w Polsce. U nas jak masz 80 na 50 to przekroczyłeś prędkość o 30 km/h i dostajesz adekwatny mandat. W Finlandii natomiast oznacza to, że przekroczyłeś dopuszczalną prędkość o 60%, a przy przekroczeniu powyżej 50% zabierają prawo jazdy. Dodatkowo wysokość mandatu zależna jest od zarobków, a nie w/g taryfikatora jak w Polsce. Nie wiem jak wygląda to w praktyce (mnie całe szczęście nie złapali), ale następnym razem jechałbym bardziej zachowawczo nie licząc, że mi się upiecze tak jak za pierwszym razem. Radary potrafią stać w najmniej oczekiwanym miejscu np. w środku pustkowia wiele kilometrów od najbliższej miejscowości. Łatwo je wypatrzeć bo są jaskrawe i z daleka je widać pośród zieleni. Nieoznakowane radiowozy to temat rzeka, bo jezdżą wszystkim co im wpadnie w ręce lub zostanie skonfiskowane. Nigdy nie wiesz czy samochód jadący z naprzeciwka nie zrobił Ci zdjęcia. Ja osobiście sam widziałem Mercedasa W124 kombi (baleron), a w środku dwóch policjantów i pełno aparatury pomiarowej typu video rejestratory, etc. Jednym słowem miej oczy szeroko otwarte.

You are not allowed to view links. Register or Login

3. Puste przestrzenie, dzika przyroda, zero ludzi czyli pomocy znikąd. Nie wiem czy jedziesz sam czy jedziecie grupą, ale weź pod uwagę, że na północy są obszary gdzie nie spotkasz żywej duszy przez wiele kilometrów. W przeciwieństwie do Polski większość małych miejscowości nie leży przy drodze tylko jest od niej oddalona i o tym fakcie informują Cię tylko mały tabliczki pokazujące zjazd do tych wiosek. Wiosek, które często mają po trzy gospodarstwa. Im bardziej na północ tym mniejsza obecność człowieka. Przykładem może być droga 92 wiodąca przez Karigasniemi na granicy norwesko-finlandzkiej. Na przestrzeni ok. 100km nie spotkałem nikogo: żadnego pojazdu, człowiek, zwierzęcia. Pięknie, ale zarazem trochę strasznie jeśli jedziesz sam.

You are not allowed to view links. Register or Login

4. Jedzenie, spanie, tankowanie. Żarcie jest drogie w całej Skandynawii. Najlepiej zaopatrzyć się w suchy prowiant na śniadania i kolacje, a tylko w ciągu dnia ewentualnie zjeść ciepły posiłek gdzieś po drodze. Ja jechałem na żarciu z Polski, ala mój brat który studiował 2 lata w Finlandii opowiadał mi, że w większych miastach często są happy hours i można za 8-10 EUR nażreć się jak świnia i jeszcze wyjść  z dużą kawą na deser - jest to jakaś opcja  ;) Jeśli masz możliwość to bierz namiot lub nocuj na kempingach. Motele i hotele to droga sprawa. W Norwegii miałem najdroższy nocleg w moim życiu o czym się dowiedziałem już w Polsce po sprawdzeniu wyciągu z mojej karty kredytowej I--o  Stacje paliw są czynne do 17 lub są automatyczne i całodobowe. Ja korzystałem z tych pierwszych, ale na wszelki wypadek miałem zatankowany kanister 5l ze sobą. Jako że Finlandia ma najwyższy współczynnik spożycia kawy na świecie to na każdej stacji benzynowej obok kasy stoi kawa z ekspresu na podgrzewaczu. Żaden gówniany shit z automatu jak u nas tylko prawdziwa czarna: "Poproszę dystrybutor nr 2 i czarną kawę". I tak co 300-400 km. Gorąca kawa uratowała mi wtedy życie  ;)

You are not allowed to view links. Register or Login

5. Nordkapp czyli czyli gdzie się podziały drzewa? Ostatnim większym miasteczkiem gdzie można zatankować, zjeść, odpocząć jest Olderfjord jakieś 100-130 km przed Nordkappem. Jest co prawda jeszcze port Honningsvag na samej północy, ale tam nie dotarłem - widziałem tylko z daleka sam port. Mniej więcej w połowie drogi pomiędzy Olderfjord, a Nordkappem jest kilkukilometrowy płatny tunel przebiegający pod morzem (cieśniną). Jest oświetlony i wentylowany, ale jest niska temperatura i bywa ślisko i mokro więc ostrożność jak najbardziej wskazana. Potem jest jeszcze jeden tunel bliżej Honningsvag, ale już krótszy i bezpłatny.

You are not allowed to view links. Register or Login

Generalnie nie ma drzew. Krzewów też prawie nie widać. Za to bardzo często jest wiatr. I to nie taki jak u nas tylko prawdziwy wicher. Wcześniej będziesz jechał często wzdłuż fiordów gdzie z jednej strony masz scianę/skały a z drugiej morze lub zatokę i nie czuć tak tych podmuchów.

You are not allowed to view links. Register or Login

Na ostatnich 20-30 km jak już miniesz zjazd na Honningsvag nie ma już nic co Cię osłoni. Nigdy w życiu nie jechałem w takim pochyleniu z bocznym wiatrem. Nawet nie mogłem postawić moto na bocznej stopce, bo normalnie go przewracało  :o Może w czerwcu będzie inaczej?

You are not allowed to view links. Register or Login

Co do samego Nordkappu to trudno mi się będzie wypowiadać, bo... jak dojechałem szlabany były zamknięte. Co nie przeszkodziło mi sforsować z ułańską fantazją zabezpieczającego ogrodzenia i podjechania moto pod samo wejście - w końcu Polak potrafi  ;) Całe szczęście była wnęka chroniąca przed wiatrem więc mogłem zostawić moto nie martwiąc się o to że może go przewrócić wiatr.

You are not allowed to view links. Register or Login

Co do samego Nordkappu to pewnie nie urzekłby mnie tak bardzo gdyby nie to, że nie było żadnych ludzi ani turystów i był kwintesencją mojego wyjazdu. Cała trasa pokonana samotnie i kontemplowanie "końca świata" również samotnie  :)

You are not allowed to view links. Register or Login

You are not allowed to view links. Register or Login

You are not allowed to view links. Register or Login

Jednym słowem było warto, a to że geograficzny Przylądek Północny leży jednak trochę obok (widać go z Nordkappu)...

You are not allowed to view links. Register or Login

... to już zupełnie inna historia. W końcu trzeba coś zostawić "do zdobycia" na później, bo nigdy nie wiemy kiedy jeszcze wrócimy w to samo miejsce  :)

You are not allowed to view links. Register or Login

Powodzenia i uważaj na renifery!  :)

karson

  • Gość
Odp: Czerwiec 2017 NORDKAPP
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Maj 2017, 12:41:25 »
Bardzo fajna relacja Stubin  o- -o

Offline Jaro

  • Klakier
  • ***
  • Wiadomości: 204
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 1200 Explorer Xc
  • Miejscowość: Łaziska Górne
Odp: Czerwiec 2017 NORDKAPP
« Odpowiedź #4 dnia: 16 Maj 2017, 22:14:48 »
Intruz - wielkie dzięki o- -o Dzięki temu już praktycznie trasę mam zaplanowaną o/" Świetnie koleś opisał trasy, bez tego parę ciekawych miejsc i tras na 100% bym minął :-\

Stubin - dzięki  D_o Szacun za wypad w październiku i to do tego samemu >:D Rady cenne, na pewno zakoduję. Chyba najbardziej przerażają mnie ograniczenia i Policaje. Na koniu wychodzi ze mnie debil o/" i łamie przepisów to dla mnie dynamiczna jazda >:D Ja śmigam z moją polówka więc będzie raźniej, lecz pojawia się jeden problem... jak zmusić kobietę do suchej krakowskiej przez dwa tygodnie >:D

Offline Jaro

  • Klakier
  • ***
  • Wiadomości: 204
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 1200 Explorer Xc
  • Miejscowość: Łaziska Górne
Odp: Czerwiec 2017 NORDKAPP
« Odpowiedź #5 dnia: 23 Maj 2017, 23:14:18 »
No i zarys już jest o/" Na razie tylko droga na północ. Nad drogą powrotną jeszcze się zastanawiamy, bo wszyscy pędzą z powrotem najkrótszą drogą przez Finlandię. My zastanawiamy się czy nie śmignąć wybrzeżem Szwecji, lecz przez Szwecję prawie nikt nie śmiga. Pytane czemu :-\

W planie mamy:
- Preikestolen
- Latefossen
- Język trolli
- Kjosfossen
- Aurland
- Feigefossen
- Geirangerfjord
- Droga trolli
- Droga Atlantycka
- Lofoty
- Narwik
- Nordkapp

Oczywiście po drodze śmigniemy przez kilka dróg widokowych reszta sama się zaplanuje w trakcie >:D

Najprawdopodobniej do Norwegii śmigniemy przez Danię  najszybszą drogą żeby nie tracić czasu, ale rozważamy też przeprawkę mostem do Szwecji. Czas pokaże

Offline Tymo

  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 23
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 1200 Explorer
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Czerwiec 2017 NORDKAPP
« Odpowiedź #6 dnia: 24 Maj 2017, 21:53:26 »
Stubin, extra relacja!
Ponad 1000km dziennie - szacunek. Masz siodło z masażem? ;)

Offline RyWin

  • Top Cat
  • ****
  • Wiadomości: 447
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 1200 XcA
  • Miejscowość: Wwa
Odp: Czerwiec 2017 NORDKAPP
« Odpowiedź #7 dnia: 24 Maj 2017, 23:03:39 »
Ja skorzystałem z promu do Ystad.  Nocka na promie, a rano w drogę przez Oslo, Geirangerfjord itd. zgodnie z rozpiska Jaro. Trasa skrócona, ale nocleg na promie poprawia efektywność  :)
 Jak pogoda dopisze (a my fart mieliśmy) to wycieczka super.

P.S.
Jak ktoś lubi, to polecam airforce museum w Bodo. Jest parę fajnych maszyn, m.in. Ju52 i U2.

Offline redbaron

  • Top Cat
  • ****
  • Wiadomości: 314
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 885(i)
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Czerwiec 2017 NORDKAPP
« Odpowiedź #8 dnia: 25 Maj 2017, 09:22:24 »
You are not allowed to view links. Register or Login



You are not allowed to view links. Register or Login



Ale przez tunel to nie trzeba było jechać na stojąco  I--o Kask wytrzymał?

Masz zacięcie do dziennych przebiegów  D_o

Offline kamil

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 811
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: inny motocykl
  • Miejscowość: Płock
Odp: Czerwiec 2017 NORDKAPP
« Odpowiedź #9 dnia: 25 Maj 2017, 09:35:02 »
Wszystkie tutaj podane informacje bardzo się przydadzą. Ja również planuje zobaczyć tą miejscówkę, ale jeszcze nie w tym roku :(

Stubin od dziś nazywam cię iron ass.  ;) Lubie dużo jeździć, ale to już takie troszkę zaliczanie. Nie mniej jednak wyczyn pierwsza klasa.

Offline Jaro

  • Klakier
  • ***
  • Wiadomości: 204
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 1200 Explorer Xc
  • Miejscowość: Łaziska Górne
Odp: Czerwiec 2017 NORDKAPP
« Odpowiedź #10 dnia: 04 Lipiec 2017, 23:28:51 »
Niestety z przyczyn odemknie kru...  niezależnych wyprawa musi zostać przełożona I--o

termin - okaże się
Czy udam mi się znowu namówić żonę - wątpliwe

Dzięki panowie za podpowiedzi, trasa zaplanowana do ostatniego kilometra. Mam nadzieję że w niedługim czasie się przyda.

Offline Tofik82

  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: inny motocykl
  • Miejscowość: częstochowa
Odp: Czerwiec 2017 NORDKAPP
« Odpowiedź #11 dnia: 31 Styczeń 2018, 15:45:40 »
You are not allowed to view links. Register or Login
...W planie mamy:
- Preikestolen
- Latefossen
- Język trolli
- Kjosfossen
- Aurland
- Feigefossen
- Geirangerfjord
- Droga trolli
- Droga Atlantycka
- Lofoty
- Narwik
- Nordkapp ...

Sorki za odgrzewanie kotleta - ale moze ktos juz cos planuje na ten sezon.

Sprawa ma sie tak zaplanowanie tak duzej ilosci atrakcji mija sie z celem, nie zdążycie w sumie niczego obejrzec a musicie gnać na łeb na szyje, dwukrotnie odwiedziliśmy skandynawie ( 2x po 3 tyg)- i podpowiem tylko że najlepiej zrobic tyllko Nordkapp i po drodze atrakcje. A druga trasa to Południe i zachód Norwegii. Zaznacze ze wejscie na kjerag, preikestolen to po jednym dniu, jezyk trolli to dwa dni bo nawet w sierpniu pokonuje sie trase po lodzie i w sniegu po kolanach - (min 8h w jedna strone bo to 23km).
Jezeli chodzi o ceny - to finlandia wcale nie jest taka droga, warto zaopatrywac sie w Lidlach itp. Za to Norwegia to juz inna kraina - tam zakupy mega drogie. Nigdy nie korzystalismy z platnego noclegu zawsze na dziko - w calej skandynawii tak jest ze nawet jak jest gdzies parking z puszka na oplate to i tak nikt nic nie wrzuca ( ktoregos razu patrzelismy przez kilka godzin popijajac piwko na parkujace kampery z calego swiata - ludzie podchodzili czytali i wracali do samochodu bez uiszczania datku  :D )

Aha najwazniejsze - jazda przez finlandie to morderstwo kilku milionów komarów - koniecznie nalezy zabrac cos do czyszczenia szybki!!!
« Ostatnia zmiana: 31 Styczeń 2018, 15:47:43 wysłana przez Tofik82 »