Autor Wątek: Zawieszenie przednie-różnice między "szprychami" a "alufelgami"  (Przeczytany 5034 razy)

Offline strażowy

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 1 751
  • Opinia +0/-0
  • był Tiger 955i...jest VFR 1200 cross-tur :)
  • Motocykl: inny motocykl
  • Miejscowość: Poznań
Cze ;)

Udało mi się zebrać kilka informacji ( niestety serwisówka milczy na ten temat ), więc może komuś ta wiedza się przyda w przyszłości.

Fota poglądowa budowy tego typu zawiasu, co by wszyscy widzieli, co i jak nazywam w moim "artykule"  ;D

You are not allowed to view links. Register or Login


1.  Modele "na szprychach" ( do 2004r. )  to większy skok zawieszenia przedniego - sprężyny: 470mm + tuleja dystansowa nad nimi : 175mm

2.  Modele na alusach ( 2005-06 ) to odpowiednio - sprężyny :  460mm + tuleja dystansowa nad nimi : 183mm

W obu wersjach możliwe są  sprężyny linearne ( równo nawinięte ) jak też progresywne (  ok 1/4 górnej części nawinięta ciaśniej ).

W obu przypadkach całkowita szerokość tulejek to 37mm, rury nośne na zewnątrz również takie same : 43mm, podobnie jak korki ( po wykręceniu korka, górna krawędź tulejki praktycznie wyrównuje się z górną krawędzią rury ).
Jednak długość rur już jest różna i dla :

1. = 760 mm   
2. = 750 mm

...odkręcamy dolną śrubę mocującej tłoczysko do goleni ( wygodnie kluczem pneumatycznym ), zdejmujemy  zabezpieczenie  nad osłoną przeciwkurzową,  wyciągamy  cały element z goleni  i mamy takowy widok : 

You are not allowed to view links. Register or Login

...widzimy komplet panewek tzw. prowadzącą i ślizgową (panewki rury nośnej i goleni), które w obu wersjach z uwagi na zastosowaną taką samą średnicę rur nośnych jak i identyczną gleń, są wymiarowo takie same.
 Wymieniamy zawsze w komplecie na obu lagach czyli : 2+2   :))

... widok tłoczyska po wyciągnięciu z rury nośnej

You are not allowed to view links. Register or Login

Tłoczyska w obu wersjach się różnią i to znacznie.  Średnica u góry jest taka sama, ale różnica długości to już 30 mm i wynosi odpowiednio dla :

1. całkowita długość : 287 mm
2. całkowita długość : 257 mm


Na foto widać  olejowe otwory przelewowe:  wersja 1. jest dłuższa i ma u góry jeden, mniejszy przelot olejowy , wersja 2. przez analogię - krótsza, z podwójnym otworem przelewowym na górze.

You are not allowed to view links. Register or Login

You are not allowed to view links. Register or Login

...w obu przypadkach, sprężyna odbijająca tłoczyska jak i tulejka umieszczona między tłoczyskiem a golenią, są takich samych wymiarów :

sprężyna odbijająca : ok 43 mm
tulejka "teflonowa"  : ok 30 mm

 ... i tak wyglądają

You are not allowed to view links. Register or Login


Mogę się mylić, więc ktoś mnie poprawi, ale z powyższych wynika że wersja "szprychowa" dysponuje w oczywisty sposób większym skokiem i  bardziej tłumi - wolniej przepuszcza olej.

UWAGA  !
...żeby wykluczyć błąd w zalaniu niewłaściwej ilości oleju do każdej z lag zawieszenia, a należy pamiętać że bywają różne " składaki" lub  podmianki różnego typu i nr VIN ramy może nie być miarodajny, wystarczy sprawdzić ( zmierzyć ) długość rury nośnej i tłoczyska. Odpowiednio do istniejących wymiarów, zalewamy ( fabryka podaje olej 10W ) :

1.   : 682 ml
2.   : 720 ml

...i na koniec, poglądowy rys. z jakimi siłami należy dokręcać poszczególne elementy przy montażu

You are not allowed to view links. Register or Login


Wymiary sprawdzone na 5-ciu sztukach zawieszeń w różnych motocyklach  ( błąd pomiaru +/- 0,5 mm  ^-^).

ps  podziękowania dla kolegów: woj_s i karson za udział w w/w procederze >:D


...i to raczej pełna wersja tego zagadnienia wg mnie , mam nadzieję że "smakowało"   o/"

« Ostatnia zmiana: 15 Kwietnia 2017, 09:19:01 wysłana przez strażowy »
Pozdrawiam z Poznania

karson

  • Gość
Odp: Zawieszenie przednie-różnice między "szprychami" a "alufelgami"
« Odpowiedź #1 dnia: 13 Kwietnia 2017, 15:43:39 »
Nie pozostaje mi nic innego jak napisać  !ww!
Czekam na relację z jazd testowych  o- -o 

Offline ODKRYWCA

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 1 415
  • Opinia +0/-0
Odp: Zawieszenie przednie-różnice między "szprychami" a "alufelgami"
« Odpowiedź #2 dnia: 13 Kwietnia 2017, 16:45:25 »
 D_o

Offline redbaron

  • Top Cat
  • ****
  • Wiadomości: 314
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 885(i)
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Zawieszenie przednie-różnice między "szprychami" a "alufelgami"
« Odpowiedź #3 dnia: 13 Kwietnia 2017, 17:16:44 »
Brawo, brawo! rzekł Starosta - sztuczka nie jest taka prosta  D_o

Offline chudy1982

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 530
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: inny motocykl
  • Miejscowość: Wasilków
Odp: Zawieszenie przednie-różnice między "szprychami" a "alufelgami"
« Odpowiedź #4 dnia: 21 Sierpnia 2017, 11:04:07 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Odpowiednio do istniejących wymiarów, zalewamy ( fabryka podaje olej 10W ) :

1.   : 682 ml
2.   : 720 ml


Te ilości to na jedną lagę czy na dwie łącznie?

Offline balles

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 573
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 1050/Sport
  • Miejscowość: Trójmiasto
Odp: Zawieszenie przednie-różnice między "szprychami" a "alufelgami"
« Odpowiedź #5 dnia: 21 Sierpnia 2017, 12:29:02 »
Dogłębna analiza.
Wyrazy szacunku!

Offline ODKRYWCA

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 1 415
  • Opinia +0/-0
Odp: Zawieszenie przednie-różnice między "szprychami" a "alufelgami"
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Sierpnia 2017, 12:58:36 »
A zapmniałem dopisać, że jak ktoś nie umie, nie chce bo jest leniwy ;) ;), albo ma za dużo kaski, mam takowe zawieszenia gotowe, z wymienionym olejem i uszczelniaczami oraz w idealnym stanie estetycznym (to zaproszenie dla Pomysłka o- -o) tylko zamontować w układzie PLUG AND PLAY :) :) :)

Offline pomyslek1979

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 785
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 955i
  • Miejscowość: Kup medalik u mnie a będzie ci dobrze w trumnie CZĘSTOCHOWA
Odp: Zawieszenie przednie-różnice między "szprychami" a "alufelgami"
« Odpowiedź #7 dnia: 21 Sierpnia 2017, 20:33:46 »
You are not allowed to view links. Register or Login
A zapmniałem dopisać, że jak ktoś nie umie, nie chce bo jest leniwy ;) ;), albo ma za dużo kaski, mam takowe zawieszenia gotowe, z wymienionym olejem i uszczelniaczami oraz w idealnym stanie estetycznym (to zaproszenie dla Pomysłka o- -o) tylko zamontować w układzie PLUG AND PLAY :) :) :)
Znów rozpalasz moje zmysly 😉

Offline strażowy

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 1 751
  • Opinia +0/-0
  • był Tiger 955i...jest VFR 1200 cross-tur :)
  • Motocykl: inny motocykl
  • Miejscowość: Poznań
Odp: Zawieszenie przednie-różnice między "szprychami" a "alufelgami"
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Sierpnia 2017, 22:47:49 »
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login
Odpowiednio do istniejących wymiarów, zalewamy ( fabryka podaje olej 10W ) :

1.   : 682 ml
2.   : 720 ml


Te ilości to na jedną lagę czy na dwie łącznie?

podana ilość wchodzi do każdej lagi........jak pisałem wyżej

You are not allowed to view links. Register or Login




UWAGA  !
...żeby wykluczyć błąd w zalaniu niewłaściwej ilości oleju do każdej z lag zawieszenia...
« Ostatnia zmiana: 21 Sierpnia 2017, 23:43:19 wysłana przez strażowy »
Pozdrawiam z Poznania

Offline purtown77

  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Opinia +0/-0
  • Motocykl: 955i
  • Miejscowość: Pisz
Odp: Zawieszenie przednie-różnice między "szprychami" a "alufelgami"
« Odpowiedź #9 dnia: 05 Lipca 2020, 21:26:42 »
Super poradnik. Bardzo dobrze napisane i wytłumaczone. Rewelacja. Szkoda tylko że nie ma już tych zdjęć do opisów . Może można jakoś to uzupełnić? 😉