Cze
Udało mi się zebrać kilka informacji ( niestety serwisówka milczy na ten temat ), więc może komuś ta wiedza się przyda w przyszłości.
Fota poglądowa budowy tego typu zawiasu, co by wszyscy widzieli, co i jak nazywam w moim "artykule"
You are not allowed to view links.
Register or
Login1. Modele "na szprychach" ( do 2004r. ) to większy skok zawieszenia przedniego - sprężyny: 470mm + tuleja dystansowa nad nimi : 175mm
2. Modele na alusach ( 2005-06 ) to odpowiednio - sprężyny : 460mm + tuleja dystansowa nad nimi : 183mm
W obu wersjach możliwe są sprężyny linearne ( równo nawinięte ) jak też progresywne ( ok 1/4 górnej części nawinięta ciaśniej ).
W obu przypadkach całkowita szerokość tulejek to 37mm, rury nośne na zewnątrz również takie same : 43mm, podobnie jak korki ( po wykręceniu korka, górna krawędź tulejki praktycznie wyrównuje się z górną krawędzią rury ).
Jednak długość rur już jest różna i dla :
1. = 760 mm
2. = 750 mm
...odkręcamy dolną śrubę mocującej tłoczysko do goleni ( wygodnie kluczem pneumatycznym ), zdejmujemy zabezpieczenie nad osłoną przeciwkurzową, wyciągamy cały element z goleni i mamy takowy widok :
You are not allowed to view links.
Register or
Login...widzimy komplet panewek tzw. prowadzącą i ślizgową (panewki rury nośnej i goleni), które w obu wersjach z uwagi na zastosowaną taką samą średnicę rur nośnych jak i
identyczną gleń, są wymiarowo takie same.
Wymieniamy zawsze w komplecie na obu lagach czyli : 2+2
... widok tłoczyska po wyciągnięciu z rury nośnej
You are not allowed to view links.
Register or
LoginTłoczyska w obu wersjach się różnią i to znacznie. Średnica u góry jest taka sama, ale różnica długości to już 30 mm i wynosi odpowiednio dla :
1. całkowita długość : 287 mm
2. całkowita długość : 257 mm
Na foto widać olejowe otwory przelewowe: wersja
1. jest dłuższa i ma u góry jeden, mniejszy przelot olejowy , wersja
2. przez analogię - krótsza, z podwójnym otworem przelewowym na górze.
You are not allowed to view links.
Register or
LoginYou are not allowed to view links.
Register or
Login...w obu przypadkach, sprężyna odbijająca tłoczyska jak i tulejka umieszczona między tłoczyskiem a golenią, są takich samych wymiarów :
sprężyna odbijająca : ok 43 mm
tulejka "teflonowa" : ok 30 mm
... i tak wyglądają
You are not allowed to view links.
Register or
LoginMogę się mylić, więc ktoś mnie poprawi, ale z powyższych wynika że wersja "szprychowa" dysponuje w oczywisty sposób większym skokiem i bardziej tłumi - wolniej przepuszcza olej.
UWAGA !
...żeby wykluczyć błąd w zalaniu niewłaściwej ilości oleju do każdej z lag zawieszenia, a należy pamiętać że bywają różne " składaki" lub podmianki różnego typu i nr VIN ramy może nie być miarodajny, wystarczy sprawdzić ( zmierzyć ) długość rury nośnej i tłoczyska. Odpowiednio do istniejących wymiarów, zalewamy ( fabryka podaje olej 10W ) :
1. : 682 ml
2. : 720 ml
...i na koniec, poglądowy rys. z jakimi siłami należy dokręcać poszczególne elementy przy montażu
You are not allowed to view links.
Register or
LoginWymiary sprawdzone na 5-ciu sztukach zawieszeń w różnych motocyklach ( błąd pomiaru +/- 0,5 mm
).
ps podziękowania dla kolegów:
woj_s i
karson za udział w w/w procederze
...i to raczej pełna wersja tego zagadnienia wg mnie , mam nadzieję że "smakowało"