I tu mamy problem homologacyjno - jakiśtam
. Trochę o tym poczytałem i wynika z tego tylko jedna konkluzja , mianowicie że to nielegalne jest na dzisiaj i w przypadku eksplozji mamy problem którego nie pokryje OC/NW/AC ...
cytuję:
W celu potwierdzenia stanu prawnego gazowych jednośladów na polskim rynku zwróciliśmy się z zapytaniem do Ministerstwa Infrastruktury. Obowiązujące w Polsce przepisy dotyczące homologacji typu pojazdu dla motorowerów i motocykli są określone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów mających cztery koła oraz motorowerów (Dz. U. z 2005 r. Nr 162, poz. 1360 z późn. zm.). Rozporządzenie to jest wynikiem implementacji w polskim prawie dyrektywy 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającej dyrektywę rady 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124/1 z 09.05.2002 r.). Wymagania homologacyjne zawarte w regulaminach cząstkowych nie określają procedur badań homologacyjnych dla zbiorników paliw gazowych oraz instalacji przystosowujących motocykle/motorowery do zasilania gazem, co skutkuje brakiem możliwości udzielania homologacji typu pojazdu na zgodność z dyrektywą 2002/24/WE. W związku z tym dopuszczenie do obrotu handlowego motocykli przystosowanych do zasilania gazem jest możliwe wyłącznie w oparciu o przepisy krajowe poszczególnych państw członkowskich UE.
Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury nie zamyka możliwości wprowadzenia na rynek gazowych jednośladów ponieważ dotychczas jednak żaden z producentów motocykli przystosowanych do zasilania gazem nie występował do Ministra z wnioskiem o dopuszczenie do obrotu handlowego na terytorium RP takich pojazdów. Z tego powodu nie ma w tym zakresie krajowych regulacji prawnych. Złożenie pierwszego wniosku w takiej sprawie może stanowić podstawę do podjęcia analiz dla wypracowania alternatywnych wymagań oraz metod badań dla motocykli, w zakresie nieobjętym przepisami UE. Opracowane wymagania mogą być wykorzystane do wprowadzenia w odniesieniu do ww. pojazdów krajowych wymagań homologacyjnych regulujących dopuszczenie napędzanych gazem jednośladów do obrotu handlowego na terytorium RP, tj. procedur homologacji typu pojazdu w ramach małej serii.
Jak widać furtka w Ministerstwie Infrastruktury pozostaje otwarta, oczekując na podmiot chcący zająć się sprzedażą motocykli zasilanych gazem na polskim rynku. Przejście całej procedury może być dość trudne i czasochłonne, jednak zgodnie z deklaracją resortu nie niemożliwe do zrealizowania.
@mario