Autor Wątek: Olej - temat rzeka  (Przeczytany 15602 razy)

Offline koober

  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 24
  • Motocykl: inny motocykl
  • Miejscowość: Górny Śląsk
Odp: Olej - temat rzeka
« Odpowiedź #30 dnia: 20 Wrzesień 2015, 16:12:39 »
Rozumiem, że korzyść ze spuszczenia dodatkowych 200ml z 500ml (czyli lepsze samopoczucie "wymieniajacego") przewyższa ryzyko przytarcia panewki? :)

Offline ODKRYWCA

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 1 163
Odp: Olej - temat rzeka
« Odpowiedź #31 dnia: 20 Wrzesień 2015, 18:30:11 »
Dlatego na dwóch mechaniorów są dwie różne opinie co do tego czy warto. Przy pełnym syntetyku raczej jest to niemożliwe. Wiązania molekularne pozostawiają film olejowy nawet po całkowitym spuszczeniu ale przy pólsyntetyku albo w starszych motocyklach mineralu sprawa wygląda gorzej.

Offline WieRcik

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 1 179
  • Urodziłem się zmęczony żyję żeby odpocząć
  • Miejscowość: HoLLyCity
Odp: Olej - temat rzeka
« Odpowiedź #32 dnia: 21 Wrzesień 2015, 04:46:58 »
Warto zastosować Modyfikator+ , działa
You are not allowed to view links. Register or Login
Triumph Tiger 885 T400
Triumph Sprint 955i

Offline woj_s

  • Top Cat
  • ****
  • Wiadomości: 314
  • Motocykl: 955i
Odp: Olej - temat rzeka
« Odpowiedź #33 dnia: 21 Wrzesień 2015, 09:08:03 »
A czy ktos odpowie na moje pytanie ?
Z ciekawosci co wbyscie wybrali ... ale dodatkowo doloze jeszcze jeden olej:
- syntetyk 10W40 API :SG i JASO MA
- polsyntetyk 10W40 API : SL i JASO : MA/MA2
- syntetyk 10W50 API : SM i JASO : MA2

Offline RoboBat

  • Klakier
  • ***
  • Wiadomości: 128
  • Miejscowość: Piła
Odp: Olej - temat rzeka
« Odpowiedź #34 dnia: 21 Wrzesień 2015, 15:02:47 »
Pierwszy, bo jest zgodny z zalecaniami producenta

Offline RoboBat

  • Klakier
  • ***
  • Wiadomości: 128
  • Miejscowość: Piła
Odp: Olej - temat rzeka
« Odpowiedź #35 dnia: 26 Wrzesień 2015, 08:14:08 »
Woj_S specjalnie dla ciebie. Nie żebym się wymądrzał. Kiedyś znalazłem to na jakimś innym forum motocyklowym:

Do określania jakości oleju dla silników czterosuwowych służą następujące specyfikacje: JASO - (Japanese Automotive Standards Organisation) Japońska Motoryzacyjna Organizacja Standaryzacji. API - (American Petroleum Institute) Amerykański Instytut Petrochemiczny. SAE - (Society of Automotive Engineers) Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji.

JASO - Specyfikacja ta w silnikach motocyklowych czterosuwowych określa wartość współczynnika tarcia statycznego. Dla oleju MA2 potrzeba większej siły aby sprzęgło zaczęło się ślizgać (z pozycji zasprzęglonej - czyli puszczoną klamką sprzęgła) niż dlaoleju MA1. Nie należy kojarzyć współczynnik tarcia statycznego z dynamicznym. Tarcie statyczne występuje tam gdzie chcemy poruszyć względem siebie dwa stykające się elementy. Tarcie dynamiczne występuje gdy elementy stykające są już w ruchu.

Oto wartości współczynników: JASO MA - 1.15 do 2.5 JASO MA1 - 1.15 do 1.7 JASO MA2 - 1.7 do 2.5

W przypadku tej specyfikacji, należy trzymać się wytycznych producenta (informacje w serwisówce). Gdy dobierzemy mniejszy współczynnik, sprzęgło może się ślizgać. Gdy dobierzemy większy, sprzęgło może ciągnąć.

API - Określa jakość oleju. API - S = silniki benzynowe API - C = silniki diesla API - T = silniki dwusuwowe API - G = przekładnie

Kolejna litera - API-SL - oznacza poziom jakości. Im wyższa jest litera alfabetu, tym produkt gwarantuje lepsze parametry smarne i wytrzymałościowe. API-SA - dlasilników produkowanych w latach 1940 -1950 API-SB - 1950 - 1960 r. API-SC - 1964 - 1967 r. API-SD - od 1968 roku. API-SE - od 1972 roku. API-SF - od 1980 roku. Oleje pracują już wyłącznie z paliwami bezołowiowymi. API-SG - od 1989 roku. Dla benzyny bezołowiowej. Praca w bardzo ciężkich warunkach eksploatacyjnych. API-SH - od 1994 roku. Praca w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych przy wysokich obrotach, także z turbodoładowaniem. API-SJ - od 1996 roku. Zwiększona wytrzymałość na termoutlenianie. API-SL - do 2001 roku. Oleje z tej klasy ze względów parametrycznych są kilkakrotnie lepsze od olei z klasy poniżej SG. API-SM - klasa powstała w 2004 roku. Bardzo wymagająca. API-SN - najnowsza klasa

Ogólnie rzecz biorąc gdy producent motocykla podaje specyfikacje oleju API-SH to możemy wlać wszystkie oleje powyżej tego oznaczenia SI,SJ itd.

SAE - oznacza klasę lepkości oleju. Należy zwrócić uwagę na trzy klasy: letnie (np. SAE 40), zimowe (np. SAE15W) i wielosezonowe (np. 10W40). Klasy zimowe np. SAE 0W,5W, 10W, 15W, 20W, 25W Im niższa liczba przed literą W, tym olej może pracować w niższych temperaturach otoczenia. I letnie np. SAE 20, 30, 40, 50, 60 Im wyższaliczba. tym olej może pracować w wyższych temperaturach otoczenia.

Przykład: 10W-40: -10°C do +40°C 10W-50: -10°C do +50°C 20W-40: 0°C do +40°C 20W-50: 0°C do +50°C

Dla silników z mokrym sprzęgłem nie poleca się używaniaolejów rzadkich np. 5W40, 0W40 Gdy producent motocykla podaje specyfikacje 10W40 (najczęściej) to możemy zalać olej 10W50, lub 20W50 ale uwzględniając, że zaczynamy jazdę dopiero od temperatury otoczenia 0 stopni.

Oleje Mineralne, Półsyntetyczne, Syntetyczne. Nie rozcieńczony olej silnikowy składa się z bazy olejowej (80 - 90%) oraz dodatków uszlachetniających (10 - 20%). Dlaoleju mineralnego bazą są produkty powstałe z przeróbki ropy naftowej. Dla oleju syntetycznego bazą są produkty syntezy chemicznej. Dla oleju półsyntetycznego bazę tworzą produkty mineralne (ok. 70%) i syntetyczne (ok 30%). Oleje różnią się od siebie oprócz bazy olejowej głównie zawartością i rodzajami dodatków. Oleje syntetyczne mają dużo większą odpornością na utlenianie w wysokich temperaturach niż oleje mineralne, dzięki czemu mająmniejszą skłonność do tworzenia szlamów i osadów w silniku. Ułatwiają także rozruch silnika w niskich temperaturach i szybciej docierają do najważniejszych punktów smarowania. Oleje półsyntetyczne charakteryzują się pośrednimi właściwościami eksploatacyjnymi. Zapewniają optymalną ochronę silnika. Oleje Mineralne uzyskują podwyższone właściwości eksploatacyjne głównie dzięki dodatkom uszlachetniającym

Ester - posiada bazę olejową z kwasów karboksylowych i alkoholi, o różnej budowie i otrzymuje się ją poprzez reakcję estryfikacji. Estry są w pełni mieszalne z olejami półsyntetycznymi i mineralnymi. Niestety oddziaływują bardziej niekorzystnie na elastomery (uszczelniacze, mieszanki gum itp.) niż oleje mineralne i syntetyczne. Ponadto ester potrafi wiązać się z metalowym podłożem właśnie w krytycznych dla zużycia silnika temperaturach –200C do 700C. Jak dowodzi laboratorium badawcze Castrola, zużycie silnika w tym zakresie temperatur okazuje się czterokrotnie mniejsze niż w wypadku stosowania klasycznego oleju silnikowego (przykład: Castrol Magnatec).

Oto zestawienie kilku wybranych olei motocyklowych:

Valvoline Motorcycle Oil 4T

API SG SAE 10W-40, 20W-50 Mineralny

Putoline ESTER TECH OFF ROAD 4+

API SL JASO MA2 SAE 10W40, 10W50, 10W60, 15W50 Syntetyczny

REPSOL MOTO SINTETICO 4T

API SJ JASO MA SAE 10W40 Syntetyczny

REPSOL MOTO SUPERSPORT 4T

API SM JASO MA2 SAE 10W30 Syntetyczny - w tym momencie najlepszy w zestawieniu

Motorex Power Synt 4T

API SG JASO MA SAE 10W50, 10W60, 5W40 Dodatkowe specyfikacje: ACEA A3, Syntetyczny

Synthesis ROCK OIL 4T

API SL JASO MA2 SAE 10W40, 5W40, 10W60 Syntetyczny

MOTUL 300V

API SL JASO MA SAE 5W40, 10W40, 15W50, 20W60 Syntetyczny, Podwójny Ester

MOTUL 3000 4T

API SG JASO MA SAE 20W50 Mineralny

MOTUL 5100 Ester Technosynthese

API SG JASO MA SAE 10W-40 Półsyntetyczny

Shell Advance Ultra 4

API SL JASO MA SAE 10W40, 15W50 Syntetyczny

FUCHS COMP 4 SX

API SJ JASO MA SAE 10W-40, 15W-50, 20W-50 Syntetyczny

FUCHS SUPER 4 SX

API SG JASO MA SAE 10W40 Półsyntetyczny

FUCHS PRO 4 SX RANGE

API SJ JASO MA SAE 10W40, 15W50. Syntetyczny

Castrol Power 1 GPS 4T

API SJ JASO MA SAE 10W40 Półsyntetyczny

CASTROL Power 1 OFF ROAD 4T

API SJ JASO MA SAE 10W40 Półsyntetyczny

CASTROL Power 1 Racing 4T

API SL JASO MA-2 SAE 10W50 Syntetyczny

CASTROL ACT EVO 4T

API SG JASO MA SAE 20W40 Mineralny

Offline woj_s

  • Top Cat
  • ****
  • Wiadomości: 314
  • Motocykl: 955i
Odp: Olej - temat rzeka
« Odpowiedź #36 dnia: 28 Wrzesień 2015, 11:29:02 »
Wybralem Valvoline 10W50.
Wczesniej mechanik wlal mi Motula 5100 ... po 6tys km (wiekszosc miasto) - olej mial konsystencje wody.

Na chwile obecna roznice sa slyszalne ..ale dlatego ze swiezy olej.
Poczekamy..zobaczymy.

Offline RoboBat

  • Klakier
  • ***
  • Wiadomości: 128
  • Miejscowość: Piła
Odp: Olej - temat rzeka
« Odpowiedź #37 dnia: 28 Wrzesień 2015, 20:06:07 »
Woj_S zerknij w załącznik. Wedle serwisówki ten olej może uszkodzić silnik. Miałem taki zalany gdy kupiłem motor, ale natychmiast zmieniłem na zalecany chociaż tamten był świeży. Lepiej nie ryzykować kosztownych napraw żeby zaoszczędzić kilka złotych na jakimś pierwszym lepszym oleju z półki, który akurat jest w sklepie. Ja leje Mobil 1, po 39 zł za litr i nie oszczędzam, choć sprzedawcy będą cię namawiać na to co akurat mają w sklepie i będą Ci wciskać, że JASO MA2 to lepsza klasa od JASO MA i takie tam inne bzdury. Nie daj się zbajerować. Masz powyżej kompendium wiedzy potrzebej do zakupu właściwego oleju.
PS   Mi przynajmniej po wymianie sprzęgło płynniej odpuszcza przy ruszaniu. Wcześniej tak jakoś skokowo działało.

Offline pomyslek1979

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 714
  • Motocykl: 955i
  • Miejscowość: Kup medalik u mnie a będzie ci dobrze w trumnie CZĘSTOCHOWA
Odp: Olej - temat rzeka
« Odpowiedź #38 dnia: 28 Wrzesień 2015, 21:04:25 »
Ja do swojego tygrysa 955i leje FUCHS 15W50

A wracając do sprawdzania poziomu oleju w naszych tygrysach to sprawdziłem jak to wygląda
Ja zawsze sprawdzałem poziom oleju na wsuniętym bagnecie (nie wkręconym) poziom utrzymywany miedzy XX
Ale postanowiłem wyciągnąć szczykawką do poziomu oleju po wkręconym bagnecie różnica oleju w silniku wychodzi 300ml
Bardzo mnie to ciekawiło więc pozwoliłem sobie zadzwonić do Blazy i zapytać jak tak naprawdę sprawdzać poziom oleju
Powiedział że we wszystkich swoich tygrysach sprawdza olej nie wkręcając bagnetu i przy takiej różnicy jak jest 300ml nic się z silnikiem nie dzieje
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline golwet

  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 46
  • Są na drodze wariaci...których trudno wyprzedzić..
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Olej - temat rzeka
« Odpowiedź #39 dnia: 29 Wrzesień 2015, 14:12:37 »
Pytanko do kolegów używających oleju LM: którego 10w40 używacie? Street czy racing?
Triumph Tiger 955i 2002r.

Offline WieRcik

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 1 179
  • Urodziłem się zmęczony żyję żeby odpocząć
  • Miejscowość: HoLLyCity
Odp: Olej - temat rzeka
« Odpowiedź #40 dnia: 30 Wrzesień 2015, 22:59:41 »
A jak jeździsz ? Drapieżnie czy statecznie i już masz odpowiedź , racing lepszy na lato super oddaje temperaturę na chłodnicę , streeta leję na chłodniejsze dni , albo odwrotnie jakoś to leciało , o ile pamiętam to info na temat temperatur była na opakowaniu.
Triumph Tiger 885 T400
Triumph Sprint 955i

Offline golwet

  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 46
  • Są na drodze wariaci...których trudno wyprzedzić..
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Olej - temat rzeka
« Odpowiedź #41 dnia: 01 Październik 2015, 12:53:23 »
Zalałem streeta LM i muszę powiedzieć, że różnica w pracy skrzyni jest kolosalna na plus. Zobaczymy jak z ubytkiem oliwy będzie. Poprzednio zawsze motul 5100 10w40 ale LM wydaje sie być LEPSZY. Cena podobna więc polecam.
Triumph Tiger 955i 2002r.

Offline woj_s

  • Top Cat
  • ****
  • Wiadomości: 314
  • Motocykl: 955i
Odp: Olej - temat rzeka
« Odpowiedź #42 dnia: 01 Październik 2015, 23:20:16 »
"motul 5100 10w40 ale LM wydaje sie być LEPSZY."

z opowiesci znajomych mam wrazenie ze wszystko inne bedzie lepsze od motula.

Offline WieRcik

  • Stary kocur
  • *****
  • Wiadomości: 1 179
  • Urodziłem się zmęczony żyję żeby odpocząć
  • Miejscowość: HoLLyCity
Odp: Olej - temat rzeka
« Odpowiedź #43 dnia: 20 Październik 2015, 16:05:44 »
woj_s tutaj się z tobą zgodzę , zwłaszcza kupowanego przez internet , ostatnio trafiłem na LM na aledrogo w cenie 99zł za 4l , a że teoretycznie miałem nie daleko do sprzedawcy to chciałem podjechać , napisałem maila oczywiście nawet telefon podał , tyle że abonent wyłączony a adres to stary PGR. Także z doświadczenia tego i poprzednich większość zakupów robię w Intermotors.
Triumph Tiger 885 T400
Triumph Sprint 955i

Offline krisso11

  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 34
  • Miejscowość: Bielsko-Biała
Odp: Olej - temat rzeka
« Odpowiedź #44 dnia: 09 Marzec 2016, 00:00:29 »
Czy ktoś jest chętny się podzielić ile może normalnie łyknąć silnik 1050 - wiadomo że tyle co ma - ale może jakieś konkrety, doświadczenia.